Forside.

Historie.

Glasblæsning.

Reservedele.

Motorcykler.

Købes.

Tips.

Nyhed.

Model info.

Links.

Kontakt.

Forum.

Suzuki GS 750
En af de helt stor klassiker cykel, som du kan finde på dagens marked plads til meget fornuftig priser er Suzuki GS 750. Suzuki GS 750 var en fantastisk cykel produceret fra 1976 til 1983.

Jeg er fan af den gamle Suzuki GS 750, er ikke være den mest magtfulde eller moderne (for deres produktion tid), men sikker og sjovt motorcykel. Suzuki Gs750 blev produceret med en luftkølet DOHC 4-takts motor, som er på 63 hestekræfter. Ikke nok til at bryde lydens hastighed, men nok til at matche til en sport cykel i denne størrelse.

En ting om Suzuki GS motorcykler jeg er især er glad for, er deres evne til at håndtere misbrug og yde god pålidelighed. Især for en køre i dag, der ønsker at nyde den klassiske stil af en Gs750 alligevel ikke ønsker at bruge alle vågne øjeblik tuning af cyklen og foretage justeringer.

På tur er.Suzuki Gs750 er en særdeles stabil og godt håndtering cykel, der er i stand til at håndtere og stoppe den magt, den lægger ud med lethed. Jeg føler stadig bremserne efterlade lidt tilbage at ønske, men det er ret almindelig i alle ældre idræt cykler.

Præsenteret i oktober 1976, GS750 var den første fire-takts motor Suzuki motorcykel efter 22 år på kun 2-takts motorer fra Suzuki. Den Colleda 90cc COX var den første, men den model, der blev afbrudt kort efter sin løsladelse i 1954, og efter at Suzuki koncentreret i deleveloping store to-takts-maskiner.

Selv om Suzuki tidligere havde været kendt som hjemby for to-taktere og i årevis lade andre manufacturors gå videre med deres komplicerede og ikke-altid-at-pålidelige fire-taktere. Honda præsenterede sin CB750 allerede i slutningen af tresserne er en emmidiate succes. Suzuki svar, i form af de store nye to-taktere i T og senere i GT familien var stor cykler i begyndelsen af halvfjerdserne, men blev snart forhåbentlig out-of-date. Når selv de RE5 med rotationsmotor viste sig at være mislykkede, var det tid til Suzuki tro om igen. Nye sværere emissionskrav ankom i USA (Californien) at dræbe eventuelle planer om at gøre endnu mere kraftfulde to-takts-maskiner. Nej, Suzuki nødt til at sluge sin stolthed og gå med strømmen. Navnet på spillet var fire-takts.

Tre four'strokes blev indført i slutningen af '76: GS750, GS550 og GS400. Alle tre af dem havde samme udseende og specifikationer andre end GS400 havde et kors-mount inline tvilling, seks-trins gearkasse og tromme baghjulsbremse. Den 550cc og 750cc versioner havde fem hastigheder og skivebremser foran og bagtil. Alle GS modeller havde to ventiler pr cylinder, dobbelte overliggende knastaksler, rørformede dobbelt craddle stel, teleskopiske foran og svinges-gaffel baghjulsophæng, brændstofmåler, gear-indikator og elstart.

Suzuki Motor Company begyndte konstruktionen af de fire-takts motor, der allerede i 1972 (nogle kilder siger 1973) og enorme pengesummer blev brugt på at designe en pålidelig og kraftigere motorer. I dag ved vi, at indsatsen pote, GS linje havde store motorer, der var holdbare og også smuk.

I begyndelsen GS750 havde en enkelt skivebremser foran og ståltråd hjul, men allerede i januar 1977 til den model, der havde dobbelt skive foran. Fra begyndelsen modellen havde 5-trins gearkasse, elstart og 12V el-system med konventionelt batteri og spole tænding (CDI-tænding blev ikke indført før til GS750 frem med 16 ventiler modeller for et par år senere). Den forhjulsophæng var konventionel spole og olie-dæmpet teleskop-forgaffel, den baghjulsophæng også konventionelle olie-dæmpet svingarm med selvjusterende baghjulsophæng. Gyngen armen havde rullelejer i stedet for de bøsninger som i de fleste andre motorcykler, for holdbarhed.

Den GSX750 motor med 65,0 mm boring og 56,4 mm slaglængde leveret 63-72 hk, afhængig af eksport land. Selv begrænsede versioner (for Vesttyskland osv.) var stærke nok til at give GS750 en tophastighed på 200 km / t, hvilket gør GS750 hurtigere end nogen anden japansk motorcykel i 1976.

Suzuki GS750 1976-1978
Suzuki GS750E 1979-1980
Suzuki GS750L 1979-1980
Suzuki GS750G 1980-1981
Suzuki GS750GL 1981


Kilde: www.suzukicycles.org

Kilde; www.mcnews.com